Ajankohtaista

6+6 syytä ottaa verkkopalkka käyttöön

Blogi - 7.11.2017

Mistä verkkopalkassa on kyse? Miksi ottaisin sen käyttöön? Mitä konkreettista hyötyä siitä on palkan maksajalle? Entä palkansaajalle? Tässä tiivis paketti asiasta ja 12 syytä sähköistää palkkalaskelmat.

Mikä on verkkopalkka?

Verkkopalkka on sähköinen palkkalaskelma, joka toimitetaan suoraan palkansaajan verkkopankkiin. Verkkopalkka on turvallinen, nykyaikainen ja ympäristöystävällinen ratkaisu, josta hyötyvät niin palkkaa maksava yritys kuin palkansaaja.

 

Miksi luopuisin sähköpostitse lähetetyistä palkkalaskelmista?

Palkkalaskelmat sisältävät paljon luottamuksellista tietoa sen lähettäjästä ja erityisesti sen saajasta; mm. palkansaajan henkilötunnuksen, pankki-, osoite- ja muuta arkaluontoista tietoa, mitä et haluat ulkopuolisten käsiin.

Perinteisellä suojaamattomalla sähköpostilla lähetettävät palkkalaskemat eivät täytä tietoturvavaatimuksia. Tavallista sähköpostiviestin lähetystä voidaankin tietoturvamielessä verrata postikorttiin, jolloin kuka tahansa voi lukea viestin sisällön matkan varrella.

Salatut sähköpostit ovat helposti murrettavissa väärissä käsissä ja ovat vanhanaikainen, hankala ja hidas tapa lähettää palkkalaskelmia verrattuna verkkopalkkapalveluun.

Verkkopalkan tietoturva perustuu pankkien salausteknologiaan, joka tekee kanavasta turvallisen palkkatietojen lähettämiseen ja tarkasteluun. Yritysten tulee huomioida nämä asiat omissa tietojärjestelmissään uuden EU:n tietosuoja-asetuksen myötä, joka astuu voimaan 25.5.2018.

 

6+6 syytä ottaa verkkopalkka käyttöön

  • Saat selvää säästöä tulostus- ja postituskustannuksissa tai ne poistuvat kokonaan
  • Lähetät palkkalaskelmat tietoturvallisesti perille
  • Tarjoat parempaa, nopeaa ja nykyaikaista palvelua asiakkaillesi
  • Tehostat omia palkkahallinnon prosesseja
  • Saat joustavuutta palkanlaskentaan ja peliaikaa mahdollisten virheiden korjauksiin
  • Kyselyt palkkahallintoon vähenevät, kun palkansaajan kaikki palkkatiedot ovat helposti saatavilla, järjestyksessä ja turvallisesti tallessa verkkopankissa.

 

Lisäksi palkansaajat hyötyvät:

  • Saavat turvallisen kanavan omien palkkatietojen tarkasteluun ja palkkalaskelmat ovat heidän käytettävissä 24/7
  • Palkkalaskelmat säilyvät järjestyksessä ja ne ovat helposti selailtavissa ja tulostettavissa
  • Palvelu on näppärästi käyttöönotettavissa omassa verkkopankissa muutamalla klikkauksella
  • Palkkalaskelmat säilyvät palvelussa 18 kuukautta
  • Palvelu on palkansaajalle maksuton
  • Sähköinen palkkalaskelma on ympäristöystävällinen vaihtoehto.

 

 

Usein kysytyt kysymykset verkkopalkasta

 

1. Jos minulla on yhteinen pankkitili toisen henkilön kanssa, voiko hän nähdä palkkalaskelmani?

Verkkopalkka kohdistetaan aina henkilötunnukseen. Verkkopankkitunnukset ovat henkilökohtaiset ja niillä pääsee tarkastelemaan ainoastaan henkilön omia palkkalaskelmia, vaikka henkilöllä olisikin yhteinen pankkitili toisen henkilön kanssa.

2. Näkeekö pankkivirkailija verkkopalkkalaskelman sisällön?

Pankkivirkailija ei pääse näkemään verkkopankkiin lähetetyn palkkalaskelman sisältöä.

3. Mihin pankkeihin verkkopalkan voi lähettää? Onko jotain poikkeuksia?

Verkkopalkka voidaan toimittaa kaikkiin suurimpiin suomalaisiin pankkeihin: Aktia, Danske Bank, Handelsbank, Nordea, OP-Pohjola, POP-Pankit, S-Pankki, Säästöpankki ja Ålandsbanken. Ulkomaisiin pankkeihin verkkopalkkaa ei voi toistaiseksi toimittaa.

4. Miten nopeasti verkkopalkka on nähtävissä verkkopankissa?

Verkkopalkka on nähtävissä verkkopankissa 24 tunnin kuluttua siitä, kun Tieto on vastaaottanut palkan maksajan lähettämän aineiston.

5. Mitä toimenpiteitä palkansaajan tulee tehdä verkkopalkan käyttöönotossa?

Palkansaajan tulee kirjautua omaa verkkopankkiin ja aktivoida palvelu käyttöön, jonka jälkeen seuraavat palkkalaskelmat lähetetään verkkopankkiin.

6. Mitä toimenpiteitä palkkahallinnon tulee tehdä verkkopalkan käyttöönotossa?

Verkkopalkkapalvelun käyttöönotto on helppoa ja nopeaa. Lähetämme selkeät muutaman kohdan ohjeet, jonka avulla asiakas osaa itse ottaa palvelun käyttöön. Tarvittaessa autamme asiakasta mielellämme.

7. Kuka toimii EmCe verkkopalkan operaattorina?

EmCe verkkopalkkapalvelun operaattorina toimii Tieto Oyj.

 

Tutustu Verkkopalkka-kampanjaan tästä »

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Uusimmat

  • 30.10.2017
    Viimeinen ilmoittautumispäivä EmCen käyttäjäpäiville 1.11.2017
    Lue lisää »
  • 17.10.2017
    EmCe-vinkki: Ostolaskujen esikatselu
    Lue lisää »
  • 10.10.2017
    Mikä on asiakastyytyväisyyttä tärkeämpää?
    Lue lisää »
  • 18.9.2017
    Tervetuloa EmCen käyttäjäpäiville marraskuussa!
    Lue lisää »
  • 5.9.2017
    EmCe-vinkki: #17 Syöttöryhmät
    Lue lisää »
  • 3.8.2017
    EmCe-vinkki: #16 EK-tilastojen käyttöönotto ja lähetys
    Lue lisää »
  • 21.6.2017
    EmCe Golf pelattiin mahtavassa säässä ja seurassa
    Lue lisää »
  • 20.6.2017
    Tuliaisia Taloushallintoliiton Kesäpäiviltä
    Lue lisää »
  • 22.5.2017
    Yrityksen talouden tunnusluvut – Mitä seurata ja miten?
    Lue lisää »
  • 20.4.2017
    EmCe-vinkki: #15 Todistukset maksetuista palkoista
    Lue lisää »