Ajankohtaista

Miksi palkkahallinnolla on tärkeä rooli yrityskulttuurin rakentamisessa?

Blogi - 24.12.2018

EmCen käyttäjäpäivillä marraskuussa vieraili toinen toistaan inspiroivampia puhujia. Yksi heistä oli Panu Luukka, joka kertoi yrityskulttuurin tärkeydestä ja palkkahallinnon roolista yrityskulttuurin luomisessa. Kun yrityksessä vallitsee toimiva yrityskulttuuri, näkyy se usein myös yrityksen tuloksessa. Lue artikkelistamme, miten onnistunut yrityskulttuuri rakennetaan ja miten sitä pidetään yllä!

Helsingin yhdeksi maamerkiksikin tituleerattu Clarion-hotelli täyttyi palkka- ja taloushallinnon ammattilaisista 22.-23.11.2018, kun EmCen käyttäjäpäivät pärähtivät käyntiin. Nyt, kun joulun alus kiireet ovat jo voiton puolella, on sopiva hetki palata kuukauden takaisiin hetkiin. Tämän artikkelin teemoja käsiteltiin jo itse asiassa EmCen Hyvän Työmielen joulukalenterissa sosiaalisessa mediassa, joten jos olet seurannut luukkujamme, sinulla on jo hieman käsitystä mistä on kyse.

Mutta nyt pääsemme pureutumaan syvemmälle asiaan, kun aikamatkaamme käyttäjäpäiviin. Tunnelmaa oli nostattamassa nimekäs esiintyjäkaarti, johon kuului muun muassa Leidenshcaft-yritystä edustava yrityskulttuurimuotoilija Panu Luukka. Luukka tunnetaan intohimoisena paremman suomalaisen työelämän ja -kulttuurin evankelistana, ja tätä inspiroivaa sanomaa hän oli levittämässä käyttäjäpäivillämme palkkahallinnon ammattilaisille!

Mistä yrityskulttuurissa on kyse?

 Rennon tyylikäs toimisto säkkituoleineen, kansallispuistossa vietetty virkistävä TYKY-päivä…niistäkö on onnistunut yrityskulttuuri luotu?

”Työpaikkojen viihtyvyys ja TYKY-päivät ovat todella tärkeitä asioita, mutta todellisuudessa niillä ei ole mitään väliä, jos työntekijä ei saa työpaikallaan arvostusta, ei koe kuuluvansa joukkoon, eikä tiedä, mitä häneltä ja koko yritykseltä odotetaan”, toteaa Luukka.

Yrityskulttuurilla tarkoitetaan siis sitä, mitä tapahtuu, kun kukaan ei ole katsomassa. Se rakentuu yrityksen tiedostettujen ja tiedostamattomien arvojen, rakenteiden ja toimintatapojen päälle. Nämä ohjaavat työyhteisön jäsenten arkipäiväistä käyttäytymistä, yhdistäen heitä ja erottaen heidät muista työyhteisöistä. Yrityskulttuuri ei siis rakennu TYKY-päivillä, vaan yrityksen arjessa. Ideaalitilanteessa toimiva yrityskulttuuri toimii työntekijöiden suunnannäyttäjänä siten, että ihmiset oppivat itse johtamaan itseään.

Molemminpuolinen luottamus on yrityskulttuurin näkökulmasta kaikkein tärkein liima. Luukan mukaan liian moni yrityskulttuuri rakennetaan törttöilevien työntekijöiden ehdoilla; esimerkiksi etätyömahdollisuutta ei anneta, kun joskus jonkun työntekijän on nähty väärinkäyttävän sitä.

”Mielestäni on vinoutunutta ajatella, että luottamus pitäisi jollain tapaa ansaita. Sen sijaan lähtökohtana pitäisi olla se, että jokainen työntekijä on luottamuksen arvoinen. Jos joku sitten törttöilee, niin ojennetaan sitä törttöilijää, eikä koko työyhteisöä.”

Palkkahallinnolla tärkeä rooli yrityskulttuurin rakentamisessa

 Kun luottamus on yrityskulttuurin rakentumisessa kaikkein tärkein liima, on yrityksen palkkahallinnolla puolestaan ensiarvoisen tärkeä rooli organisaation ja työntekijän välisen luottamuksen rakentamisessa.

Psykologi Abraham Mazlowin yhtä merkittävimmistä töistä, Mazlowin tarvehierarkiaa, voidaan sellaisenaan soveltaa myös työelämään. Tarvehierarkia koostuu neljästä eri tasosta, alkaen fysiologisista tarpeista ja päättyen itsensä toteuttamisen tarpeeseen. Ihminen pystyy nousemaan korkeammalle tasolle vain, jos alemman tason tarpeet on tyydytetty. Luukan mukaan työelämässä tarvehierarkian alinta fysiologisten tarpeiden tasoa ennen on kaksi perustavanlaatuista tasoa: palkanmaksu ajallaan ja palkanmaksu oikein.

Palkanmaksua saatetaan usein pitää itsestäänselvyytenä. Jos palkanmaksu ei kuitenkaan hoidu ajallaan ja oikein, johtaa se nopeasti motivaation ja luottamuksen puutteeseen. Kun työntekijöiden ja organisaation välinen luottamus rakoilee, näkyy se heti kokonaisvaltaisesti työntekijöiden tyytyväisyydessä ja yrityskulttuurissa.

Lienee siis sanomattakin selvää, että palkkahallinnolla on hyvin oleellinen rooli yrityskulttuurin rakentumisessa. Jo sillä, että palkka juoksee oikeaan aikaan ja oikein laskettuna, rakennetaan luottamussidettä ja yrityskulttuuria. Se on kullanarvoista työtä, joka ansaitsee myös arvoistaan kiitosta.

Toimivan ja motivoivan yrityskulttuurin rakentaminen lähtee aina ensisijaisesti liikkeelle johdosta.  On hyvä muistaa, että palkkahallinnon edustajat ovat työnantajan edustajia, ja voivat siten omalla esimerkillään ja toimillaan näyttää, miten luodaan luottamuksen päälle rakentuvaa yrityskulttuuria.

Kulttuuri on kingi

Miksi toimivan yrityskulttuurin rakentamiseen kannattaa laittaa paukkuja? Vastaus on yksinkertainen: siksi, että se välittyy asiakkaalle asti.

Yrityskulttuurin tehtävänä on tuottaa onnistuneita työntekijäkokemuksia. Mitä onnistuneempi työntekijäkokemus, sitä luovempi, aloitteellisempi sekä omistautuneempi työntekijä on. Onnistunut työntekijäkokemus puolestaan säteilee suoraan asiakaskokemukseen; mitä parempi työntekijäkokemus, sitä parempi asiakaskokemus. Onnistunut asiakaskokemus johtaa taas parhaimmillaan asiakasuskollisuuteen ja tätä kautta säännölliseen kassavirran karttumiseen. Toisin sanoen, toimivalla yrityskulttuurilla luodaan toimivaa liiketoimintaa ja kilpailuetua.

Työntekijän luovuutta, aloitteellisuutta ja omistautuneisuutta ei kuitenkaan saada rahalla tai käskemällä. Se annetaan lahjana. Jotta pystytään luomaan toivottu työntekijäkokemus, vaaditaan oikein muotoiltu yrityskulttuuri. Oikein muotoillun yrityskulttuurin rakentaminen puolestaan lähtee työntekijäymmärryksestä; on ymmärrettävä, mitkä asiat ovat työntekijöille merkityksellisiä.

Yrityskulttuuri on siis väline, jonka avulla luodaan työntekijäymmärryksestä toivottuja työntekijäkokemuksia, jotka puolestaan johtavat onnistuneisiin asiakaskokemuksiin ja asiakasuskollisuuteen.

Yrityskulttuuria ei rakenneta yhdessä yössä, eikä kopioimalla. Se rakennetaan pitkäjänteisellä, systemaattisella työllä koko työyhteisöä kuunnellen. Yrityskulttuuri rakentuu pienistä, inhimillisistä asioista, joihin jokaisella työyhteisön jäsenellä kuuluisi olla mahdollisuus vaikuttaa.

Toimiva yrityskulttuuri näkyy, kuuluu, tuntuu ja maistuu. Ja johtaa parhaimmillaan Luukkaa siteeraten ”Thank God it’s Friday -ajattelusta Thank God it’s Monday -ajatteluun”.

Toivottavasti sait tästä artikkelista paljon uusia oivalluksia ja viemisiä uuteen vuoteen 2019! Muistathan tutustua myös EmCen palveluihin, kuten palkanlaskijan parhaaseen kaveriin eli älykkääseen palkanlaskentaohjelmaan, joka tehostaa ja helpottaa palkanlaskijan työtä!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Uusimmat

  • 29.1.2019
    Jännittäviä pelihetkiä ja makeita juttutuokioita – lue Tili- ja Veropäivien jälkitunnelmat!
    Lue lisää »
  • 20.1.2019
    Tilipalvelu Saarelan EmCe 365 -menestystarina palkittiin makeasti
    Lue lisää »
  • 23.12.2018
    Teknologiasta tehoa työntekoon ja taloushallintoon
    Lue lisää »
  • 22.12.2018
    EmCen kuulumiset ja kiitokset kuluneesta vuodesta
    Lue lisää »
  • 12.12.2018
    Auta yhdessä EmCen kanssa
    Lue lisää »
  • 9.12.2018
    Basware InvoiceReady – Vuodenvaihteen muistilista
    Lue lisää »
  • 14.11.2018
    Tulorekisteri – Varmenteen asennus EmCe-ohjelmaan
    Lue lisää »
  • 13.11.2018
    Tulorekisteri – Varmennetilauksen tekeminen
    Lue lisää »
  • 10.9.2018
    Näin tulorekisteri vaikuttaa EmCe Palkkahallinto-ohjelmistoon
    Lue lisää »
  • 4.9.2018
    Onko räätälöityjen ERP-ratkaisujen aikakausi ohi?
    Lue lisää »