Ajankohtaista

Näin tulorekisteri vaikuttaa EmCe Palkkahallinto-ohjelmistoon

Blogi - 10.9.2018

Kansallinen tulorekisteri eli KATRE otetaan käyttöön ensi vuoden alusta 1.1.2019. Tulorekisterin ansiosta työnantajat selviävät jatkossa yhdellä ilmoituksella palkansaajaa kohden. Tämä edellyttää muutoksia EmCe-ohjelmistoon, mihin olemme valmistautuneet kuluvan vuoden aikana. Muutokset julkaistaan vaiheittain loppuvuoden aikana, jonka jälkeen tarvittavat tiedot siirtyvät palkanlaskennasta suoraan tulorekisteriin.

Mikä on KATRE?

KATRE eli kansallinen tulorekisteri on sähköinen tietokanta, joka sisältää kaikkien kansalaisten tulotiedot (palkka-, eläke- ja etuustiedot). Jatkossa tulotiedot on keskitetty yhteen rekisteriin, jonka ansiosta työnantaja selviää yhdellä ilmoituksella palkansaajaa kohden usean eri viranomaisille toimitettavien ilmoituksien sijaan. Erillisiä ilmoituksia Verohallinnolle, työeläkelaitoksille tai työttömyysvakuutusrahastoille ei enää tehdä. Lisäksi palkkaselvitykset ja -todistukset saadaan suoraan tulorekisteristä.

Myös palkansaajan asiointi helpottuu, kun itseä koskevat tulotiedot ovat saatavilla sähköisen asiointipalvelun kautta. Tulorekisteriä ylläpitää Verohallinto ja sinne ilmoittaminen on maksutonta.

Tulorekisterin piiriin tulevat kaikki toimijat, jotka käsittelevät ja ilmoittavat palkkatietoja. Olipa kyseessä yrittäjä tai yritys, joka maksaa palkkoja työntekijöille tai itselleen. Tiedon tuottajat ilmoittavat tiedot ansioituloista tulorekisteriin reaaliaikaisesti ja maksukohtaisesti.

Tulorekisterin myötä ilmoittaminen:

  • Sähköistyy
  • Reaaliaikaistuu
  • Keskittyy yhteen paikkaan

Lisää tulorekisteristä löydät täältä. 

 

Tulorekisterimuutokset EmCe-palkanlaskenta ohjelmistosta

EmCe Palkkahallinnon ohjelmistoon valmistuu syksyn aikana ominaisuus, jonka ansiosta ilmoitettavat tiedot siirtyvät palkanlaskennasta suoraan tulorekisteriin. Ilmoittaminen EmCessä tapahtuu varmenteen avulla tulorekisterijärjestelmään.

EmCe Palkkahallinto on tulorekisteriyhteensopiva.

EmCessä on käytössä laaja ilmoittamistapa, joka tarkoittaa tietojen ilmoittamista tulolajikohtaisesti. EmCen palkanlaskennasta lähetetyt tulorekisteri-ilmoitukset korvaavat jo heti 2019 vuoden alusta tehtävät erilliset eläkevakuutusyhtiön ilmoitukset. Samoin KELA saa suurimmalta osalta tarvitsemansa tiedot etuuspäätöksien tekemiseen.

EmCe-ohjelmistoon tulevat muutokset:

  • Palkkalajeille on lisätty tulorekisterin tulolajit
  • Työsuhteelle on lisätty tulorekisterin tarvitsemia tietoja
  • Valikkorakenteeseen on lisätty oma tulorekisteri-haara, jossa on ilmoittamiseen tarvittavia uusia toimintoja

 

Näin valmistaudut tulorekisteri-ilmoittamiseen

Vuodenvaihteen ilmoittamiskäytäntöjen muutoksiin kannattaa valmistautua hyvissä ajoin, jotta tilitoimistojen ja yritysten palkkahallintojen siirtyminen tulorekisteri-ilmoittamiseen sujuisi mahdollisimman onnistuneesti. Tulorekisteriin valmistautumiseen soveltuva versio saadaan käyttöön tämän hetkisellä arviolla lokakuun aikana.

1. Palkkalajien kohdistaminen ennakkoon

EmCe Palkkahallinnossa palkkalajit on kohdistettava tulorekisterin tulolajeihin, jotta palkkailmoitus muodostuu oikein. Ohjelman ohjatulla toiminnolla palkkalajeille päivitetään oletusarvot tulolajeille. Tarkasta kuitenkin, että käytät palkkalajeja samaan käyttötarkoitukseen kuin mihin se on EmCen palkkamalliin luotu.
Käyttäjäkohtaiset palkkalajit eli 7000-sarja ei päivity automaattisesti, vaan käyttäjän tulee asettaa tulolajit näihin käsin.

2. Tee valtuutus jo nyt

Tulorekisterin sähköisen asiointipalvelun käyttö edellyttää oikeutta asioida tulorekisterissä. Voit toimia tulorekisterissä toisen puolesta, jos olet saanut tähän Suomi.fi-valtuudet. Voit myös itse pyytää toista antamaan sinulle valtuudet. Esimerkiksi tilitoimisto voi pyytää valtuutta toimia toisen henkilön tai yrityksen puolesta. Valtuutuksia voi pyytää Suomi.fi-sivustolta. Tutustu tulorekisterin valtuutusrooleihin tästä. Katso-tunniste on myös käytössä tietyin edellytyksin ilmoittamisessa.

3. Huomioi myös nämä asiat

  • Tutustu huolellisesti aiheeseen, jotta sinulla on kattava käsitys mistä tulorekisterissä on kyse. Aloita tutustuminen tulorekisterin omilta verkkosivuilta.
  • Varaa riittävästi aikaa henkilöille, jotka vastaavat tulorekisteri-ilmoittamiseen liittyvistä käytännön töistä. Käyttöönotto edellyttää aikaa asiaan perehtymiseen ja haltuunottoon.
  • Tutustu jo etukäteen ohjelmasta löytyvään Ylläpitokyselyt -toimintoon, jonka avulla pääset kätevästi päivittämään mm. työsuhde- ja palkkalajitietoja.
  • Lisätietoa saat myös EmCe Palkkahallinnon käyttäjäpäiviltä 22.11.2018. Tutustu ohjelmaan tästä.

 

Tulemme informoimaan lisää EmCe-ohjelmiston tulorekisterimuutoksista verkkosivuilla, extranetissä ja uutiskirjeissä syksyn mittaan.

 


Kirjoittaja: Jukka Vihtkari

EmCen tuotepäällikkö. Aloittanut EmCessä 1900-luvulla, tarkemmin elokuussa 1999. Tykkää kilpailla asiassa kuin asiassa. Ruuan kanssa tärkeintä on hyvä seura sekä tähän liittyen erityisesti perheen yhteiset hetket. Vapaa-ajasta iso osa kuluu nuorten yleisurheiluharjoittelun sekä valmennuksen parissa, josta on tullut suoranainen intohimon kohde. Haluaisi oppia soittamaan jotain, vaikkapa pianoa tai kitaraa.

 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Uusimmat

  • 4.9.2018
    Onko räätälöityjen ERP-ratkaisujen aikakausi ohi?
    Lue lisää »
  • 28.8.2018
    EmCe-vinkki: Toimi näin, jos InvoiceReadyn salasanasi on hukassa
    Lue lisää »
  • 20.6.2018
    EmCe Käyttäjäpäivät 2018 järjestetään taas marraskuussa
    Lue lisää »
  • 19.6.2018
    Näin nopeutat palvelupyyntösi käsittelyä Helpdeskissä
    Lue lisää »
  • 1.6.2018
    Mikä on verkkolasku?
    Lue lisää »
  • 27.4.2018
    Näin aktivoit verkkopalkan omassa verkkopankissasi
    Lue lisää »
  • 24.4.2018
    EmCe 365 pikakuvakkeen luominen
    Lue lisää »
  • 27.3.2018
    EmCe-vinkki: Lomavuosi vaihtuu – palauta mieleen lomavarausten teko
    Lue lisää »
  • 6.2.2018
    Kutsu kisakatsomoon!
    Lue lisää »
  • 19.12.2017
    Basware InvoiceReady – Vuodenvaihteen muistilista
    Lue lisää »