Ajankohtaista

Tulorekisteri – Varmennetilauksen tekeminen

Blogi - 13.11.2018

Tulorekisterin käyttöönotto on pian käsillä ja vuoden alusta varsinainen tulorekisteri-ilmoittaminen lähtee käyntiin. Meillä EmCessä on valmistauduttu koko vuosi tulevaan muutokseen ja tehty suuria muutoksia Palkkahallinnon ohjelmistoon. Jotta kaikki sujuisi mallikkaasti, kokoamme teille tärkeimmät vaiheet ja lyhyet ohjeet tulorekisteriin liittyen näin blogikirjoitusten muodossa.

 

Uusin EmCe-ohjelmiston versio 7.18.59 julkaistiin 2.11.2018 ja on yhteensopiva tulorekisterin käyttöönottamiseksi. Pilvipalveluasiakkaille uuden version käyttöönotto ei vaadi toimenpiteitä, mutta omassa laiteympäristössä olevien asiakkaiden tulee asentaa uusin versio Lisenssilataamosta.

Tulorekisteri-ilmoittamisen vaihtoehdot EmCe-ohjelmistossa

EmCe Palkkahallinnon ohjelmistossa on kaksi tapaa tehdä tulorekisteri-ilmoittaminen:

A) Tulorekisteri-raportti

Käytössäsi on tuotteen perushintaan sisältyvä tulorekisteri-raportti. Käytännössä maksatusajon jälkeen EmCe-ohjelmistosta on saatavissa raportti, jonka voi syöttää manuaalisesti tulorekisteriin sähköisen asiointipalvelun kautta. Tämä ilmoitustapa ei edellytä varmennetta.

B) Tulorekisteri-rajapinta

Voit lisätä automatiikkaa ja helpottaa  ilmoittamista maksullisen tulorekisteri-rajapinnan avulla. Rajapintaa käyttämällä EmCe Palkkahallinto-ohjelmistosta voidaan lähettää ilmoitusaineisto suoraan tulorekisteriin. Rajapinnan käyttäminen edellyttää yritys- tai tilitoimistokohtaisia varmenteita, jotka voidaan noutaa suoraan EmCe-ohjelmistoon tulorekisterin varmennepalvelusta.

Varmennetilauksen tekeminen

Mikäli valitset ilmoitustavaksi tulorekisteri-rajapinnan, tarvitaan varmenne. Jos tilitoimisto hoitaa asiakasyritystensä tulorekisteri-ilmoitukset, tilitoimiston tarvitsee hakea yksi varmenne EmCe-ohjelmaa varten. Tilitoimisto pyytää asiakasyrityksiltään valtuutukset, jolloin tilitoimisto voi lähettää ilmoitukset suoraan ohjelmasta hankkimallaan varmenteella.

Muiden organisaatioiden, jotka lähettävät tulorekisteri-ilmoituksia suoraan EmCe-palkanlaskennasta, tarvitsee niin ikään tehdä varmennetilaus. Mikäli käytössä on moniyritysympäristö, voidaan tilitoimiston tavoin käyttää yhtä varmennetta, kunhan yksi organisaatioista tekee varmennetilauksen ja muut organisaatiot antavat valtuutuksen varmenteen tilanneelle organisaatiolle tulorekisteri-ilmoitusten lähettämiseksi.

Ohjelmassa on mahdollista käyttää myös useaa varmennetta, mikäli valtuuttamista ei haluta käyttää. Varmenne kohdistetaan ohjelmassa y-tunnuksen avulla varmenteen hankkineelle organisaatiolle sekä niille, joilta on saatu suomi.fi tai katso-valtuutus varmenteen hankkineelle organisaatiolta.

Huomioi varmennetta tilatessasi ruksata valinnat seuraavissa kohdissa:

Kanavat:

  • Reaaliaikainen Web Service -rajapinta
  • Viivästetty Web Service -rajapinta

Rajapinnan käyttötarkoitus:

  • Organisaationi ilmoittaa tulorekisteriin tietoja omasta puolestaan
  • Organisaationi ilmoittaa tulorekisteriin tietoja toisen tahon puolesta (mikäli ilmoitat myös jonkun toisen organisaation tulorekisteritietoja, esim. tilitoimisto asiakasyritystensä tietoja)

Lisäksi tulee huomioida, että varmennetilauksen yhteydessä tulee antaa tilaajan oma sähköpostiosoite ja matkapuhelinnumero, jota tarvitaan turvasähköpostin avauksessa. Matkapuhelinnumeroon saapuu pin-koodi tekstiviestinä.

 

 

Varmenteen tiedot saapuvat Verohallinnolta turvasähköpostina, jossa lähettäjänä on no-reply@vero.fi. Varmenne on asennettava 14 päivän sisällä saapumisestaan EmCe-ohjelmaan.

Katso verohallinnon video varmennetilauksen tekemiseksi:

 

 

Näin saat tulorekisteri-rajapinnan käyttöösi

EmCen KATRE-rajapinnan hinta:

  • 0,20€/palkkalaskelma
  • Palvelun aktivointimaksu 200€/sopimusasiakas
  • Minimiveloitus 20€/kk/sopimusasiakas (=sopimus EmCen kanssa, esim. tilitoimisto)

Hintoihin lisätään alv 24%.

Mikäli et ole vielä EmCe Pilvilpalvelu -asiakas, tilaa KATRE-rajapinta ottamalla yhteyttä myynti@emce.fi.

Lisätietoja KATRE-rajapinnasta saat omalta myyjältäsi tai osoitteesta myynti@emce.fi.

Pilvipalvelu-asiakas tilaa KATRE-rajapinta TÄSTÄ »

 

Kaipaatko apua tulorekisterimuutokseen?

Autamme asiakkaita valmistautumaan tulorekisterin tuomiin muutoksiin tarjoamalla asiantuntijoidemme neuvot ja opastuksen KATRE-paketin muodossa. KATRE-konsultointipaketti sisältää:

  • 2 tunnin henkilökohtaisen konsultoinnin etäyhteydellä, jossa käydään läpi mm. tulolajien lisääminen palkkalajien taakse, tulorekisterin tarvitsemat tiedot työsuhteilla ja varmenteen asentamisen.
  • Ohjevideoita ennen ja jälkeen tulorekisterimuutoksen, mm. tulorekisteri-ilmoittaminen käytännössä
  • Muistilistan tehtävistä muutoksista EmCe-ohjelmistossa
  • Hinta 500€ + alv.
Hintoihin lisätään alv 24%.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Uusimmat

  • 12.12.2018
    Auta yhdessä EmCen kanssa
    Lue lisää »
  • 14.11.2018
    Tulorekisteri – Varmenteen asennus EmCe-ohjelmaan
    Lue lisää »
  • 10.9.2018
    Näin tulorekisteri vaikuttaa EmCe Palkkahallinto-ohjelmistoon
    Lue lisää »
  • 4.9.2018
    Onko räätälöityjen ERP-ratkaisujen aikakausi ohi?
    Lue lisää »
  • 28.8.2018
    EmCe-vinkki: Toimi näin, jos InvoiceReadyn salasanasi on hukassa
    Lue lisää »
  • 20.6.2018
    EmCe Käyttäjäpäivät 2018 järjestetään taas marraskuussa
    Lue lisää »
  • 19.6.2018
    Näin nopeutat palvelupyyntösi käsittelyä Helpdeskissä
    Lue lisää »
  • 1.6.2018
    Mikä on verkkolasku?
    Lue lisää »
  • 27.4.2018
    Näin aktivoit verkkopalkan omassa verkkopankissasi
    Lue lisää »
  • 24.4.2018
    EmCe 365 pikakuvakkeen luominen
    Lue lisää »