06.05.2021

Microsoft Dynamics 365 Business Central, Yritykset

Bravedo

TEKSTI JUKKA NORTIO,  KUVA JUHO LÄNSIHARJU

ERP-hankkeet ovat tunnetusti pitkiä ja vaivalloisia. Aikataulut venyvät, budjetit paukkuvat ja tekijöiltä menee yöunet. Bravedolla on toisenlaisia kokemuksia.

Monialakonserni Bravedo tunnetaan parhaiten sen ytimessä olevasta henkilövuokrausyritys Baronasta. Nykyään konserniin kuuluu laaja valikoima muun muassa teknologia- ja hyvinvointialan yrityksiä.

Viisi vuotta sitten Bravedossa havahduttiin siihen, että yrityksen alkuvuosina hankittu toiminnanohjausjärjestelmä ERP eli Enterprise Resource Planning kävi ahtaaksi.

Toimialakohtainen seuranta oli hankalaa ja esimerkiksi uuden yrityksen tietojen lisääminen järjestelmään vaati melkoisen savotan. Kun uusia yrityksiä tuli konserniin taajaan tahtiin, olisi vanhan järjestelmän käyttö vaatinut rutkasti lisää käsipareja.

”Tarvitsimme järjestelmän, jossa yritysten perustietoja on helppo ylläpitää keskitetysti”,  muistelee Bravedon ERP-hankkeesta vastaava Matti Tuomela.

Kilpailutuksen jälkeen Bravedo päätyi EmCen tarjoamaan Microsoft Dynamics NAV -ratkaisuun, johon EmCe oli räätälöinyt Bravedon tarpeisiin mainiosti sopivia ominaisuuksia. Microsoft Dynamics NAV tunnetaan nykyisin nimellä Microsoft Dynamics 365 Business Central.

”EmCen ratkaisussa on keskitetty hallintayhtiömalli, joka vastaa hyvin ylläpitovaatimuksiimme. Malliin on tehty lisäksi meidän toiveiden mukaan uusia ominaisuuksia. EmCen ratkaisulla ylläpitokustannuksemme ovat huomattavasti aiempaa matalammat ja ylläpito on helpompaa kuin järeämmissä erp-ratkaisuissa”

Tiivistä yhteistyötä

Bravedo valitsi EmCen kumppaniksi myös siksi, että EmCe on ketterä yritys, joka tarjoaa asiakkaalleen henkilökohtaista palvelua.

”EmCe on riittävän iso, jotta se pystyi hoitamaan hankkeen, mutta riittävän pieni, että se kuuntelee meitä.”

Viisi vuotta jatkuneen tiiviin yhteistyön onnistuminen on vaatinut EmCen asiantuntijoilta muutakin kuin teknistä osaamista.

EmCen konsultit kuuntelevat, kysyvät oikeita asioita ja uskaltavat myös kyseenalaistaa asiakkaan toimintatapoja. Tämä on taannut Tuomelan mukaan hankkeen onnistumisen sekä sen alussa että jatkuvassa yhteistyössä

”Olemme hankkeessa samalla puolella, mitä minä pidän erittäin tärkeänä asiana.”

Tuomela arvostaa, että EmCen avainhenkilöt aina toimitusjohtajaa myöten ovat helppo tavoittaa. 

”Jos jokin asia tulee puskista, voin milloin vain soittaa suoraan parhaalle asiantuntijalle”, Tuomela toteaa.

Nopeampia muutoksia

Yritysten välisen yhteistyön aikana Bravedon asiantuntevan IT-henkilöstön ERP-osaaminen on kasvanut niin, että yhä useammat järjestelmään liittyvät muutokset tehdään ilman EmCen apua. Tämä helpottaa ja nopeuttaa järjestelmän mukauttamista liiketoiminnan muutosvaateisiin.

Bravedon ERP-hanke on onnistunut alkumetreiltä saakka sekä taloudellisesti että aikataulun osalta poikkeuksellisen hyvin. Hyvänä esimerkkinä esiin voidaan nostaa toteutusvaihe, joka toteutettiin tavoitehintamallilla.

”Aikataulu piti ja budjetti osui muutaman tuhannen euron tarkkuudella”

Artikkeli on julkaistu alun perin Helsingin Sanomien Data-julkaisussa 20.1.2021.

Lisää EmCen asiakaskokemuksia

Referenssit

30.4.2021

Microsoft Dynamics 365 Business Central, Yritykset

Idesco

Sujuva ja nykyaikainen toiminnanohjausjärjestelmä

30.4.2021

Microsoft Dynamics 365 Business Central, Yritykset

Särkänniemi

Monitoimialayrityksen järjestelmäuudistus toi taloushallinnon järjestelmän tähän päivään

30.4.2021

Microsoft Dynamics 365 Business Central, Yritykset

Balmuir

Kasvua ja kansainvälistymistä toiminnanohjausjärjestelmän tuella